Communicatie
Het kan knap lastig zijn om teksten over je eigen bedrijf of organisatie uit de pen, pardon: de computer te krijgen. Of heb je er geen beroepskracht voor in huis, of ontbreekt het je aan tijd? Strategische teksten zoals missie, visie en strategie, producten, diensten en projecten, klant- of cliëntverhalen al dan niet voor de website… Het helpt wanneer iemand van buiten ernaar kijkt en de dingen voor je formuleert. Ze zijn het waard!
Boodschap in de context
Je hebt met strategische teksten een communicatiedoel, een doel in de context van je organisatie, branche- of beroepsvereniging maar ook in die van je publiek of klanten. Je wilt er een kernboodschap mee overbrengen in begrijpelijke en aantrekkelijke taal, bondig en toch inhoudelijk. In een tone of voice die aansluit bij het beoogde publiek en ook past bij de organisatie of bij jou als ondernemer.
Adviseren en aanpakken
Ik kan je over strategische teksten adviseren en ik kan ze voor je schrijven. Mijn rol in de samenwerking kan zijn:
- Gesprekspartner en adviseur
- Schrijver en/of eindredacteur
- Coördinator (van tekst, beeld, opmaak, publicabel maken)
- Het hele pakket.
Interim
Behoefte aan tijdelijke inzet op locatie? Dat kan wel zo efficiënt zijn, zo niet noodzakelijk. Eerder sprong ik in bij onder andere gemeente Deventer en het CBS (referenties).
Vaak is een interim-aanstelling een combinatie van schrijven en redigeren, adviseren en organiseren in de rol van communicatieadviseur. Ook voor deze bredere invulling sta ik voor je klaar.
Strategische schrijfkracht voor subsidieaanvraag en aanbestedingsofferte
Je wilt een potentiële opdrachtgever inspireren en overtuigen met een subsidieaanvraag of aanbestedingsofferte die leest als een trein. Of je wilt met een projectplan in aanmerking te komen voor een donatie uit een fonds. Het schrijven van deze documenten is strategische arbeid en daar kan ik je bij helpen.
Het zijn allemaal documenten die aan een reeks eisen moeten voldoen. Die verschillen nogal eens. De kunst is om de subsidieverstrekker of opdrachtgever ervan te overtuigen dat jij met jouw expertise en betrokkenheid de beste oplossing biedt voor het probleem van de doelgroep of klant. Vanuit jouw missie en visie. Het is dus strategisch van belang dat het document goed in elkaar zit en dat de inhoud helder en aantrekkelijk is verwoord. Kortom, het moet lezen als een trein.
Wat ik te bieden heb is:
- Analyseren van het programma van eisen
- Meedenken en adviseren over de opbouw van het document en de inhoudsopgave maken
- Meedenken en adviseren over de teksten en over inhoudelijk aanvullingen
- Schrijven en redigeren
- Document vormgeven, als dat nodig is (in Word).
Heb je strategische schrijfkracht nodig bij het samenstellen van een projectplan, een subsidieaanvraag, onderzoeksvoorstel of aanbestedingsofferte? Bel of mail me gerust, dan praten we verder. Het mag gaan over sociaaleconomische onderwerpen, innovatie, duurzaamheid, ggz, sociaal domein, cultuur.
Ik heb aan succesvolle plannen meegewerkt voor een sociale onderneming (sociaaleconomisch onderwerp) en in de culturele sector. Daarnaast heb ik een ‘aanbestedingsverleden’ van zes jaar (re-integratiesector).
Afspraken
Over mijn rol en mijn verantwoordelijkheden maak ik graag afspraken. Dat biedt ons houvast om tussentijds te evalueren en verantwoording af te leggen. Eerst maar eens kennismaken?